Zety Roses

Mandi Bunga Ros, Amalan atau Sains?

Dr. Boris iaitu doktor sains perubatan dari Amerika Syarikat mempunyai pendapat tersendiri mengenai mandi bunga. Katanya mandi dengan kelopak bunga ros adalah penawar yang paling sempurna untuk menentang masalah saraf. Amalan itu boleh mengembalikan keanjalan kulit, awet muda, menghilangkan kebimbangan dan menghaluskan kulit.

Serupalah dengan mandi bunga yang diamalkan oleh orang Melayu untuk menaikkan seri wajah dan awet muda. Mandi bunga itu sendiri sudah cukup dalam rahsianya tanpa perlu ada jampi, mantera atau serapah yang karut marut.

Kalau mengikut sains fizik, rahsia itu dipanggil aura, gelombang atau tenaga yang ada pada bunga ros diperangkap oleh air. Aura atau gelombang itulah yang mengharmonikan tubuh melalui kulit yang menjadi antena untuk menyampaikan maklumat pada saraf, kelenjar dan otak. Jadi, jangan takut untuk mandi bunga kerana ia adalah satu kaedah rawatan semula jadi.

Cukup mudah caranya, tuangkan air panas ke dalam mangkuk kemudian tambahkan setengah mangkuk kelopak bunga ros. Tutup mangkuk itu rapat-rapat supaya haruman minyak wangi dari ros itu tidak keluar. Selepas itu barulah curahkan ke dalam air mandi. Air rendaman bunga ros adalah penawar paling berkesan untuk menghaluskan kulit. Lebih bagus lagi kalau dicampurkan dengan jus bit merah.

Di negara yang panas seperti Malaysia, lebih baik gunakan air sejuk atau air paip biasa yang dicampurkan dengan kelopak bunga ros. Ada juga yang menambahkan ais di dalam air mandi untuk mempercepatkan gelombang itu dipancarkan ke kulit. Air sejuk adalah alat penyerap atau perakam yang sesuai untuk dijadikan sistem penghantar tenaga yang cepat hingga ke sel yang jauh dan menyeluruh. Sebenarnya mandi bunga dengan air sejuk lebih baik berbanding air panas.

 

Sumber: https://www.alislam.com.my/mandi-bunga-amalan-atau-sains/

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *